Winkeliers: ‘Creativiteit blijft noodzakelijk’

 In Businessnieuws

“Poeh, wat de toekomst gaat brengen? Geen idee, dat weet niemand momenteel, denk ik. We zijn wel aan het nadenken over de komende periode, maar alles is nog volstrekt onduidelijk. Ik heb dus geen concrete toekomstverwachtingen. Overigens is het heel druk in de winkel, dus ik ga weer ophangen…” Van alle fietsenwinkels die we bellen neemt er pakweg 1 op de 10 direct de telefoon op, bij de meeste winkels, met name in stedelijk gebied, springt echter eerst een wachtmuziekje aan. Een enkeling neemt zelfs helemaal niet op. Is dat goed of slecht? Het hangt er vanaf hoe ongeduldig de klant is, maar in praktijk blijken veel mensen bereid even te wachten tot ze te woord gestaan kunnen worden, zo horen we. Dat geldt trouwens ook voor de winkelvloer zelf. Het is dus nog steeds druk in de Nederlandse fietsenhandel, al is de normale seizoensinvloed nu wel merkbaar. “De hectiek is er wel af, het loopt nu gewoon lekker door.”

Die drukte heeft een oorzaak en een gevolg, zo hebben we afgelopen anderhalf jaar gezien. Door de wereldwijde lockdowns ging de consument meer fietsen, met als gevolg een grotere vraag. En door diezelfde lockdowns werd er ook minder geproduceerd, met als gevolg minder aanbod. Daar bovenop liep de wereldwijde containervaart vanaf pakweg december 2020 volledig in de soep. Een recept voor tekorten waarvan nog steeds niet helemaal duidelijk is wanneer de situatie zich weer normaliseert. Terwijl de consument nog steeds gewoon een fiets wil kopen, en het liefst nú… Dat noopt tot creativiteit, zo tekenden we op, en gelukkig zijn de meeste fietsenretailers ook creatief. “Als ondernemer vind ik het wel een uitdaging om de klant toch te leveren waarom hij vraagt, mits dat niet het allernieuwste model is waarvan we weten dat het sowieso niet voor volgend jaar juni binnenkomt.”

De stemming is dan ook overwegend positief, zo melden de dealers die we gebeld hebben. Om tekorten heen werken en zorgen dat je je voorraad voor volgend seizoen hebt veiliggesteld is het devies. Maar nee, niemand weet wat de komende maanden echt gaan brengen. Behalve dan de verwachting van de meeste fietsenwinkeliers dat er wel een afvlakking van de omzetstijging aan zit te komen volgend jaar. Waarover later meer berichtgeving.

Recent Posts
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Not readable? Change text.
0