IAA wordt een mobiliteitsplatform en omvat het onderwerp fietsen

De IAA komt in september 2021 naar München en wil zich voor het eerst heel intensief focussen op het onderwerp fietsen. In een dubbelinterview vertellen Tobias Gröber, Executive Director Business Unit Consumer Goods bij Messe München, en Dr. Martin Koers, VDA Managing Director (Vereniging van de Automotive Industrie), de plannen, doelen en ideeën die gerealiseerd moeten worden met het nieuwe concept van de beurs als mobiliteitsplatform.

(Het interview werd afgenomen door Daniel Hrkac. Voor het eerst gepubliceerd in Velobiz.de tijdschriftnummer 08/20)

De IAA komt naar München. Dit omvat een nieuwe richting als mobiliteitsplatform. Wat wordt daarmee precies bedoeld?
Koers: Mobiliteit is een fundamentele menselijke behoefte – en het in al zijn facetten vervullen ervan is een steeds grotere uitdaging voor onze samenleving waarmee het bedrijfsleven en de politiek te maken krijgen. De nieuwe IAA zal laten zien hoe deze mobiliteitstaken gecombineerd kunnen worden: ecologisch, efficiënt, economisch en sociaal. Deze nieuwe IAA in München moet een aanjager en impulsgever zijn voor oplossingen voor de mobiliteit van de toekomst. Mobiliteit wordt vaak gepresenteerd als een of / of: rijplezier of duurzaamheid, stad of land, individu of publiek, auto of fiets. Maar mobiliteit is altijd een veelzijdig “en”. Precies dit “en” zou de kern van de nieuwe IAA moeten zijn. Mobiliteit en klimaatbescherming zijn ook geen tegenpolen, ze zijn altijd met elkaar verbonden. De nieuwste technologieën vormen de basis voor een nieuwe duurzaamheid. Deze IAA zal dat in al zijn diversiteit laten zien.

Welke rol speelt de fietswereld hierin?
Koers: Omdat mobiliteit geen of / of is, maar de “en” op de voorgrond staat, positioneren we de IAA met het oog op alle vervoerswijzen. Naast de auto zijn er ook fietsen, e-bikes, e-scooters en natuurlijk het openbaar vervoer in al zijn diversiteit. De IAA zal zich daarom ontwikkelen van een puur autoplatform tot een alomvattend mobiliteitsplatform. De IAA moet ook de eerste aanzet zijn voor de gaststad om zich te ontwikkelen tot een slimme stad met intelligente vervoersconcepten en innovatieve netwerken van vervoerswijzen – duurzaam en afgestemd op de behoeften van mensen. München en de conceptie van de stad bieden hiervoor de beste voorwaarden – en dus voor de herstart van de IAA.

Met Outdoor by Ispo is er al een ander platform in München waarop fietssegmenten zoals fietskleding prominent aanwezig waren. Wat zijn je plannen hier met betrekking tot fietsvraagstukken?
Gröber: Outdoor by Ispo zal de focus houden op zachte goederen (kleding) en accessoires (helmen, tassen, sloten). Eind juni blijft de perfecte timing voor de pre-order voor kleding.

Hoe verstandig is het vanuit het perspectief van Messe München om het onderwerp fietsen op twee data te behandelen?
Gröber: We hebben ons opgesplitst in zachte en harde goederen, niet de fietsen als zodanig op twee platforms. The Outdoor by Ispo is een pure B2B-vakbeurs en stelt Europese multisport key accounts en grote e-tailers open voor softwarenmerken. Het aandeel stationaire, pure rijwielhandelaren op het terrein zal daar veel lager zijn dan op de IAA, maar het kledingverkoopvolume zit niet in dit kanaal.

Waar wordt de eindgebruiker gevonden tijdens de IAA? Ook op het beursterrein of alleen in de open ruimtes en testbanen?
Koers: We brengen de IAA naar het publiek, op straat, in de stad. Alle drie de gebieden worden erg spannend voor de IAA-bezoeker: The Summit op het beursterrein, de Blue Lane als testbaan en de Open Space in het stadscentrum. Meer dan ooit wil de nieuwe IAA mobiliteit tastbaar maken met alle zintuigen: technologie zien, beleven en bespreken. De fietsindustrie en fietsers vinden hier volop kansen.

Hoe moet de fietsspecialist worden gewonnen voor een beurs?
Gröber: In de afgelopen jaren heeft Ispo een retailactiveringstool ontwikkeld en getest met de naam “Helemaal naar München”. Het is een online platform voor het exposeren van merken om automatische uitnodigingen in zeven talen te kunnen versturen, inclusief een onbeperkt aantal gratis tickets voor winkeliers. Daarnaast is het belangrijk om prikkels te creëren voor retailers: side events, maar ook trainingen, workshops en algemene netwerkplatforms expliciet voor retail en groothandel. De basis is het Ispo-concept “Future of Retail Lab”.
Tegelijkertijd moet worden benadrukt dat de IAA gepland staat voor september. Inmiddels is 90 procent van de complete fietsbestellingen geschreven. Onderdelen en accessoires zijn hier relevanter als het gaat om bestellen. Maar beurzen zien als een puur orderplatform was een gedachte van 25 jaar geleden. Ons doel is om op het beursterrein een B2B-netwerkplatform te creëren voor alle fietsstakeholders, retailers en groothandels, product-, marketing- en salesmanagers van merken en leveranciers, (transport) beleidsmakers, verenigingen, tech- Start-ups.
In het stadscentrum van München willen we als industrie de fietscultuur en -scène samen met onze klanten vieren: op de Open Space en de Blue Line, waar de producten kunnen worden getest, maar ook met andere spannende side events.

Sommige sceptici in de fietsbranche zien het gevaar in dat de fiets alleen als vijgenblad op de IAA wordt gebruikt. Hoe kan de beurs het tegendeel bewijzen? Wat is de ‘inhoud’ van de beurs met het oog op de fiets?
Koers: We moeten in principe afscheid nemen van het denken in tegenstellingen. Het gaat niet om »auto of fiets«, maar om de holistische benadering die duurzame mobiliteit, vooral in stedelijke gebieden, naar voren brengt. De IAA is niet langer een »vakbeurs« in traditionele zin, maar een innovatief mobiliteitsplatform. Denk aan auto’s, e-bikes, e-scooters, fietsen, scooters en motorfietsen, bussen, treinen, openbaar vervoer en digitale servicenetwerken, die steeds belangrijker worden. Aan de andere kant leeft elke markteconomie van concurrentie. Op de IAA gaat het altijd om het benadrukken van de specifieke sterke punten van de respectievelijke transportmiddelen en deze te integreren in een algemeen mobiliteitsconcept.

Het is nog steeds een goed jaar tot de volgende IAA. Wat zijn de volgende stappen? 
Gröber: Om momentum voor het platform te creëren, hebben we de inzet van geselecteerde, grotere partners nodig: elektrische aandrijvingen, versnellingspook / componenten en complete fietsen.
In augustus staan gesprekken met de bedrijven in de sector gepland. In het vierde kwartaal rapporteren we over de huidige stand van zaken. Tegelijkertijd spreken we met de wielerbonden om hun wensen vast te leggen.
Wat betreft de praktische vragen van de presentatie op de IAA: Open Space en Blue Lane kunnen door het merk eenvoudig worden ingezet met bestaande eventtools. Voor The Summit (beursterrein) raden wij u aan om geen eigen standbouw te gebruiken, maar eerder geprefabriceerde, op maat gemaakte pakketstands. Deze zijn aanzienlijk kosteneffectiever en verminderen de inspanning.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0