CUBE breidt uit met nieuw magazijn

 In Businessnieuws

Door de positieve ontwikkeling in de fietsmarkt is de Duitse fietsenfabrikant CUBE gestart met de bouw van een extra opslagmagazijn. CUBE, marktleider in mountainbikes, racefietsen en e-bikes in diverse Europese landen, loopt momenteel tegen haar opslagcapaciteit aan, terwijl ook de komende jaren flinke groei in de fietsmarkt wordt voorspeld. Om goed op deze groei te anticiperen, wordt nu extra opslagruimte gecreëerd. Het nieuwe pand wordt naast de huidige productiehallen in Waldershof, Duitsland gebouwd.

Er is vooraf veel nagedacht over het nieuwe pand en de verschillende mogelijkheden. Omdat er in tegenstelling tot de productiehallen geen activiteiten op de begane grond plaats hoeven te vinden, is het mogelijk om de hoogte in te bouwen. Dankzij het hoogbouwmagazijn is maar relatief weinig grond nodig en kan er efficiënt gebouwd worden. Zo is er op deze manier maar 6.400 m2 grondoppervlak nodig voor het realiseren van een magazijn dat normaal 54.000 m2 zou bezetten. Ter vergelijking: de twee hallen op de foto met grijs dak komen overeen met ca. 56.000m². Deze oplossing is ook meteen in lijn met de wensen van politici en milieuautoriteiten.

“Het volautomatische magazijn komt in directe verbinding met de bestaande productiehallen. Dit is voor CUBE ontzettend belangrijk, aangezien het geautomatiseerde transport met deze verbinding vrachtroutes kan vermijden. Tegelijkertijd wordt de goederenstroom hierdoor aanzienlijk verbeterd. Op dit moment worden er per uur al 300 pallets opgeslagen en uitgeleverd. Door de uitbreiding van het magazijn heeft CUBE de mogelijkheid om nog meer goederen in Waldershof op te slaan. Dit hoogbouwmagazijn, dat volautomatisch en compact zal zijn, zorgt ervoor dat we aan de vraag naar fietsen kunnen blijven voldoen. Vanwege de lastige bevoorradingssituatie wereldwijd en in Azië in het bijzonder, willen we deze schommelingen kunnen compenseren. Dat kunnen we doen door onze voorraad te vergroten,” vertelt Marcus Pürner, CEO van CUBE. “We hebben het over levertijden tot 900 dagen. Dat is bijna drie jaar! Sommige Aziatische leveranciers accepteren geen bestellingen meer voor 2023,” legt Pürner uit. “Er is een enorme wereldwijde vraag naar grondstoffen in de fietsmarkt, maar ook in de industrie in het algemeen. Aluminium is bijvoorbeeld al schaars. En wanneer één fietsonderdeel al ontbreekt, kan het zijn dat we een fiets niet meer kunnen bouwen. En daarom is het belangrijk dat CUBE zorgt dat de voorraad op peil is.”

Niet alleen is een goede voorraad belangrijk. Ook de productieketen moet effeciënter. “We hebben onze aankopen uit Azië met 100.000 fietsen verminderd. Deze fietsen worden nu geproduceerd in Waldershof,” verduidelijkt Pürner. “We willen en moeten onafhankelijker worden van Azië. Zo zijn we momenteel ook bezig met het opzetten van onze eigen velgproductie.”

Het nieuwe magazijn zal genoeg plaats bieden om een grote voorraad fietsen en onderdelen op te kunnen slaan. Omdat het gebouw op de bestaande parkeerplaats voor werknemers wordt gebouwd, zijn nieuwe parkeerfaciliteiten nodig. Daarom wordt ook een parkeerdek in het plan opgenomen. Daarnaast is CUBE ook gestart met de bouw van een hal van 11.000 m2 in Lorenzreuth bij Marktredwitz voor de opslag van accessoires.

Recent Posts
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Not readable? Change text.
0